تعریفات قرآنى نوعى ناشناخته از علوم قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
معرّفى یکى از زیرشاخههاى جدید علوم قرآنى است که به بحث در تعریفات قرآن مىپردازد. قرآن در مواضعى در مقام تعریف و بیان یک موضوع برآمده که یا از جمله پدیدههاى طبیعىاند و یا از گروه نهادههاى زبانى محسوب مىشوند. این شناخت دهى در قرآن، گاه با بیان هویت معرّف و برخى اوصاف و ویژگىهاى آن، گاه با ارائه برداشتى نو از مفهوم معهود آن، گاه با ذکر نشانهها، آثار و نتایج آن، گاه با یادکردِ نمونههاى بارزِ آن و گاه با بازگویى حکمِ آن و گاه در پاسخ به سؤالى از سوى مخاطبان انجام گرفته است. نویسنده پس از ذکر انواع معرَّفها در قرآن، به ده شیوه "تعریف" در قرآن پرداخته و از پیشینه پژوهش و مطالعات مقدماتى لازم یاد مىکند و در پایان به بایستگى، اهداف، نتایج و کاربردهاى این پژوهش نیز اشاره مىکند.
منابع مشابه
علوم قرآنى از دیدگاه امام خمینى
گردآورى و ارائه دیدگاههاى امام خمینى در زمینه علوم قرآنى است. امام خمینى هدف اصلى قرآن را خداشناسى و معنویات مىداند و آیاتى که درباره دنیا و نیازهاى مادى است همه به عنوان وسیله آن هدف اصلى است نه آنکه زندگى دنیا هدف اصلى باشد. ایشان معتقد است حقیقت نزول و کیفیت آن به روش علمى و طریق کشف و شهود حاصل نمىشود و اینکه برخى آیات نزول قرآن را به خدا و تعدادى به جبرئیل نسبت مىدهد، این نسبت، مجازى ...
متن کاملآدم مسجود از دیدگاه آیات قرآنى
داستان آفرینش آدم (ص) از جمله قص ههاى قرآنى است که آیات بسیارى به آاختصاص دارد. در این داستان به جنب ههاى مختلف آفرینش تا هبوط آدم از بهشت الهى به زمین خاکى اشاره شده است. سجده فرشتگان در برابر آدم از جمله مواردى است که در آیاتى از قرآن آمده و مفسران درباره آن از چش ماندازهاى مختلف بحث و بررسى کرد هاند. ادب فارسى که نیز سرشار از مفاهیم قرآنى است از این داستان و بن مای ههاى آن بى بهره نیست. در ا...
متن کاملآدم مسجود از دیدگاه آیات قرآنى
داستان آفرینش آدم (ص) از جمله قص ههاى قرآنى است که آیات بسیارى به آاختصاص دارد. در این داستان به جنب ههاى مختلف آفرینش تا هبوط آدم از بهشت الهى به زمین خاکى اشاره شده است. سجده فرشتگان در برابر آدم از جمله مواردى است که در آیاتى از قرآن آمده و مفسران درباره آن از چش ماندازهاى مختلف بحث و بررسى کرد هاند. ادب فارسى که نیز سرشار از مفاهیم قرآنى است از این داستان و بن مای ههاى آن بى بهره نیست. در ا...
متن کاملمقدّمه ای بر علوم قرآنی
گزارشى از دانشهاى مرتبط با قرآن و معرّفى آثار علوم قرآنى است. نویسنده، نخست، دانشهایى را که در ارتباط مستقیم با قرآن کریم قرار دارند به سه گروه دانشهاى مقدّمهاى، دانشهاى درون قرآنى و دانشهاى قرآن محور تقسیم مىکند و سپس اصطلاح علوم قرآنى را چنین تعریف مىکند: مجموعهاى از علوم که از جهت موضوع که قرآن باشد با هم مشترکند، امّا در حیثیّت و بعدى که از قرآن لحاظ مىکنند با یکدیگر تفاوت دارند. در ...
متن کاملپویایى فقه قرآنى (2)
چگونگى حیات فقه قرآنى در بستر متحوّل زمان به همراه عناصر و زمینههاى آن مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. فقه مبتنى بر تشریعات قرآنى از پویایى ویژهاى برخوردار است. نویسنده با بیان دو نوع انگیزه براى طرح بحث جاودانگى و عدم جاودانگى قوانین شریعت، به بررسى سه دیدگاه در مورد عوامل جاودانگى شریعت پرداخته که عبارتند از: 1 - تغییر پذیرى احکام بر اساس تغییر موضوعات، 2 - نقش اجتهاد و 3 - پویایى ذهن و شن...
متن کاملعلى (ع) و انسانشناسى قرآنى
طبیعت و سرشت انسان در تفکر یهودى، مسیحى، مکتبهاى روانشناسى و از دیدگاه امام على(ع) مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. انسانشناسى به شاخههاى گوناگونى تقسیم مىشود اما کانون این پژوهش انتروپوسوفى - Anthroposophy - است. برخى به کلى سرشت انسان را منکرند و انسان را حاصل الگوهاى فرهنگى مىدانند. در تفکر یهودى انسان بد و شرور نیست. تفکر مسیحى نگاهى خوشبینانه به انسان ندارد. در عصر روشنگرى انسان بی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 23-24
صفحات 274- 279
تاریخ انتشار 2001-01-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023